top of page

Jak samodzielnie przygotować samochód do jesieni?



Pora jesieni nie zachęca do poruszania się komunikacją miejską a wcześnie zapadający zmrok, ciemne poranki, mżawka, śliska nawierzchnia, tworzą niesprzyjające warunki do jazdy samochodem. Warto sprawdzić i zadbać o stan samochodu, tak dla własnego komfortu jazdy, jak i ogólnego bezpieczeństwa. Zwłaszcza, że wiele czynności możemy wykonać sami.


Dokładnie wyczyść przednią szybę i sprawdź stan wycieraczek


Szczególnie ważne jesienią jest utrzymanie auta w czystości. Mieszanina błota i wody spod kół jadących samochodów a także kurz z opadających z drzew liści wymusza częste mycie przedniej szyby. Regularne czyszczenie przedniej szyby nie tylko przyczyni się do lepszej widoczności, ale także wydłuży żywotność piór wycieraczek. Czyste i nieuszkodzone pióra wycieraczek przesuwające się po czystej powierzchni przedniej szyby nie pozostawiają smug i dobrze zbierają wodę. Jeżeli tak nie jest, to należałoby zniszczone pióra wycieraczek zamienić nowymi.

Warto utrzymywać w czystości wszystkie szyby i pamiętać, że brudzą się także od środka. Przednią szybę można także zabezpieczyć powłoką ceramiczną, czyli tak zwaną niewidzialną wycieraczką. Właściwości hydrofobowe produktu umożliwiają, przy jeździe z prędkością powyżej 70 km/h, jazdę bez używania wycieraczek. Takie zabezpieczenie ułatwia odszranianie szyby i poprawia widoczność zwiększając tym samym bezpieczeństwo jazdy.

Należy sprawdzić i ewentualnie uzupełnić zawartość zbiornika płynu do spryskiwaczy, bo jesienią zużywany jest znacznie szybciej. Aby nie być pozbawieni możliwości użycia płynu do szyb już można letni płyn do spryskiwaczy zastąpić płynem zimowym.



Sprawdź stan opon lub wymień opony na zimowe


W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Warto to jednak zrobić zanim temperatura spadnie do 7 stopni Celsjusza. Jesienią należy pamiętać, że częste opady, śliska nawierzchnia i zalegające liście znacznie wydłużają drogę hamowania. Stan naszego ogumienia możemy sprawdzić samodzielnie. . Wymiana ogumienia wymaga wizyty u wulkanizatora.

Opony zimowe powinny mieć bieżnik o wysokości minimum 4,5 mm, natomiast bieżnik opony letniej nie mniej niż 3 mm. Istotny jest jeszcze inny parametr określający przydatność opon do użytku - wiek opony. Informacje na ten temat znajdują się na boku opony. O tym kiedy zostały wyprodukowane opony informują cyfry, które kolejno określają tydzień i rok produkcji. Opony zimowe starsze niż 5-6 lat, a letnie niż 10 lat nie powinny być już użytkowane.

Zalety opon zimowych:

  • zachowują większą elastyczność- posiadają w swym składzie więcej naturalnego kauczuku i oleju

  • mają mniejszą tendencję do poślizgu - konstrukcja bieżnika zapewnia lepszą przyczepność


Na rynku motoryzacyjnym dostępne są opony całoroczne. Jeśli mieszkasz w mieście i korzystasz z dróg asfaltowych możesz rozważyć zakup opon całorocznych, gdyż ich właściwości jezdne są zbliżone do opon zimowych.

W czasie przeglądu ogumienia nie zapomnij o sprawdzeniu koła zapasowego oraz o sprawdzeniu ciśnienia powietrza w oponach.


Zabezpiecz uszczelki elementy plastikowe


Uszkodzone jesienią uszczelki wokół drzwi mogą powodować problemy z otwieraniem drzwi zimą. Nocne przymrozki i wilgoć mogą doprowadzić do ich zniszczenia. Można samodzielnie temu zapobiec, nanosząc na wytarte uszczelki specjalny silikon do uszczelek. Należy nim zabezpieczyć również uszczelkę bagażnika.

Wahania temperatur i wilgotności mają niekorzystny wpływ także na plastikowe elementy karoserii. Narażone na działanie warunków atmosferycznych plastiki niszczeją i tracą kolor blaknąć. Warto sięgnąć po dedykowane środki konserwujące, ponieważ przez zastosowanie ich będziemy mieli pewność, że nie spłyną z najbliższym deszczem a będą chronić zabezpieczone elementy przez kilka miesięcy.


Materiałowe dywaniki wymień na gumowe


Efektowne, dywanowe wycieraczki warto zastąpić bardziej praktycznymi gumowymi. Dużo łatwiej będzie usunąć z nich wilgoć. A im mniej wody w kabinie pasażerskiej, tym mniej wilgoci i niej zaparowane szyby.


Sprawdź światła i podzespoły elektryczne


Kluczową sprawą są światła. Warto regularnie kontrolować czy żarówki świecą, i czy świecą jednakowo jasno. Jeżeli żarówka świeci słabiej niż powinna, to warto ją wymienić, ponieważ jest to znak, że wkrótce się wypali.

Przed nadejściem jesieni warto sprawdzić wszystkie podzespoły sterowane elektrycznie. Częściej będą używane wycieraczki, ogrzewanie tylnej szyby, regulacja lusterek, podgrzewanie foteli, ustawianie klimatyzacji na grzanie. Należy skontrolować sterowniki lusterek, szyb, spryskiwacze, zamki i oświetlenie wewnętrzne. Po prostu włącz i sprawdź czy działa.


Zadbaj o akumulator


Aby uniknąć problemów z akumulatorem należy regularnie kontrolować jego stan. Zobacz, czy akumulator jest czysty i suchy. Czy jest stabilnie zamocowany w miejscu do tego przeznaczonym. Obejrzyj klemy czy są czyste, a zaciski odpowiednio przymocowane i pokryte bezkwasową wazeliną. Brudne klemy i poluzowane zaciski akumulatora zmniejszają możliwość przewodzenia prądu i zdolność do sprawnego uruchomienia.

Klemy i bieguny akumulatora możemy oczyścić samodzielnie drobnoziarnistym papierem ściernym i zabezpieczyć techniczną wazeliną, pamiętając o rękawiczkach, okularach i odzieży ochronnej. Jednak, aby wykonać te czynności warto pojechać do profesjonalnego warsztatu. Czasem, gdy odłączamy akumulator od auta, konieczne jest natychmiastowe podłączenie innego źródła prądu. Dłuższe odcięcie zasilania może bowiem skutkować poważnymi konsekwencjami w zachowaniu układów elektronicznych. Niektóre akumulatory wymagają także, by przewody odłączać i podłączać w odpowiedniej kolejności. Jeżeli nie wiemy, jakie są wymogi odnośnie tych procedur dla naszego auta i akumulatora, lepiej powierzyć jego diagnostykę profesjonaliście.


Uzupełnij płyn chłodniczy


Nie można pominąć sprawdzenia stanu płynu chłodniczego i jego jakości. Ważne czy zachował on swoje właściwości. Wraz z zużyciem traci on swoje parametry i próg zamarzania obniża się w kierunku zera. Pełnowartościowy płyn chłodniczy dostosowany jest do przetrwania nawet najtrudniejszych warunków i jest w stanie wytrzymać największe mrozy. Zużyty płyn należy wymienić na nowy lub dolać koncentrat tej samej marki co płyn, po to aby obniżyć temperaturę jego zamarzania. Płyn chłodniczy należy wymieniać co 2-3 lata, bo mniej więcej przez taki czas zachowuje swoje właściwości.

Wybierając płyn chłodniczy sprawdźmy w instrukcji obsługi samochodu lub na stronie producenta jaki płyn chłodniczy jest zalecany.

Pamiętaj! Nie wolno mieszać płynów o różnych parametrach w jednym układzie chłodzenia.

Wybierając płyn chłodniczy zwracamy uwagę na jego:

  • temperaturę wrzenia (nie niższa 120 stopni C)

  • temperaturę zamarzania (nie wyższa niż -30 stopni C)

  • rezerwę alkaliczną (powinna przekraczać 2,5)

Sprawdź stan płynu hamulcowego


Na zwiększoną uwagę zasługuje również płyn hamulcowy. Jest on silnie higroskopijny, co oznacza, że wszelkie nieszczelności mogą skutkować przedostawaniem się do układu hamulcowego wody. Obecność wody obniża temperaturę wrzenia płynu hamulcowego, a co za tym idzie, obniża skuteczność hamowania.



Ważne! Nigdy nie zapominajmy także o dostosowywaniu prędkości do warunków panujących na drodze, zachowywaniu bezpiecznych odstępów od poprzedzających nas aut oraz o zachowaniu kultury jazdy.


56 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page