top of page

Przewodnik po desce rozdzielczej

  • Zdjęcie autora: Magdalena Pawlak
    Magdalena Pawlak
  • 5 lis 2021
  • 5 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 24 mar 2022


ree

Infografika deski rozdzielczej. Czy wiesz jakie kroki podjąć po zapaleniu kontrolki?


Deska rozdzielcza to element każdego samochodu. Warto zapoznać się z jej zawartością ponieważ elementy na niej umieszczone pozwalają kontrolować prędkość i stan pojazdu.

Główna część deski rozdzielczej znajduje się za kierownicą. Na prawo od niej, na środku auta, znajduje się jej boczny fragment. To, jakie elementy są umieszczone w bocznej części deski rozdzielczej, zależy od producenta auta, modelu i wersji jego wyposażenia.

Zegary i infografiki różnie są umieszczane przez producentów na desce rozdzielczej, ale zawsze z myślą o bezpieczeństwie i komforcie kierowcy. Obrazują istotne dla kierowcy informacje, wskazują uruchomione funkcje i zwracają uwagę na aktualny stan auta.

W instrukcji obsługi pojazdu znajdziemy szczegółowy opis kontrolek umieszczonych na desce rozdzielczej oraz ich oznaczenia.



Funkcje kontrolek na desce rozdzielczej


Kontrolki na desce rozdzielczej pełnią różne funkcje: informują, ostrzegają a inne alarmują.

Każda grupa ikon w obrębie swojej funkcji ma zarezerwowane dla siebie barwy.

Zasadniczo znaczenie poszczególnych piktogramów jest uporządkowane według kolorów.


Kontrolki informacyjne


Dla grupy kontrolek informacyjnych zarezerwowane są barwy: zielona, niebieska i żółta. Kontrolki informacyjne informują o włączonych w samochodzie funkcjach. Aktywne funkcje bezpośrednio nie wpływają na możliwość jazdy samochodem.

Należą do nich:



ree

Światła mijania. Ich włączenie sygnalizowane jest zieloną grafiką, na której znajduje się reflektor z czterema ukośnymi paskami.


ree

Przednie światła przeciwmgielne. Grafika składa się z reflektora skierowanego w prawą stronę i trzech pasków przeciętych falą.


ree

Światła pozycyjne. Ich włączenie sygnalizuje piktogram z dwoma reflektorami.


ree

Symbol zielonego prędkościomierza z zewnętrzną strzałką pokazującą prędkość oznacza włączony tempomat.




ree

Kierunkowskazy. Kontrolki mają zróżnicowaną formę w zależności od marki. Zwykle są to zielone strzałeczki w górnej części deski rozdzielczej lub pojedyncze strzałki, po prawej i lewej stronie deski rozdzielczej.


ree

Światła drogowe ilustruje reflektor w kolorze niebieskim z trzema lub czterema paskami ustawionymi poziomo. Sygnalizuje włączenie świateł drogowych, potocznie zwanych „długimi”.


ree

Tylne światła przeciwmgielne. Oznaczane symbolem reflektora skierowanego w lewą stronę z paskami przeciętymi falą. W odróżnieniu od świateł przeciwmgielnych przednich, ikonka włączonych świateł przeciwmgielnych tylnych świeci się na żółto.


ree

Włączone ogrzewanie przedniej szyby


ree

Włączone ogrzewanie tylnej szyby


ree

Kontrolka adaptacyjnego oświetlenia drogi (doświetlania zakrętów)



ree

Włączony tryb jazdy ekonomicznej.



ree

Włączony aktywny system Start & Stop. Włączony aktywny system Start/Stop wyłącza silnik podczas postoju i uruchamia go ponownie podczas ruszania.


ree
ree

Asystent pokonywania stromych podjazdów (HHC)(HAC) włączony/wyłączony.



ree

Włączony system kontroli zjazdu (HDC). Kontrolka informuje o włączonym asystencie ułatwiającym zjazd z dużych pochyłości.



Kontrolki ostrzegawcze


Kontrolki ostrzegawcze są barwy pomarańczowej. Ostrzegają przed nadchodzącą awarią, jednak nie uniemożliwiają dalszej jazdy. Sugerują jedynie podjęcie kroków naprawczych lub uzupełniających, przy najbliższej okazji. Wśród infografik podświetlających się na pomarańczowo znajdują się:


ree

Rezerwa paliwa. Ikonka małego dystrybutora ostrzega o kończącym się paliwie i konieczności odwiedzenia stacji benzynowej.


ree

Niski poziom ciśnienia w oponach. Czujniki ciśnienia powietrza w oponach są montowane we wszystkich nowych samochodach. Niektóre z nich są bardzo zaawansowane i pokazują temperaturę gumy. Na tablicy rozdzielczej niskie ciśnienie powietrza wskazywane jest za pomocą 3/4 koła z bieżnikiem i z wykrzyknikiem w środku.


ree

Awaria oświetlenia. Problem z oświetleniem sygnalizowany jest żarówką z wykrzyknikiem. Często okazuje się, że zaświecenie kontrolki jest jedynie błędem systemu. Należy zdiagnozować stan żarówek i sprawdzić, czy wszystkie bezpieczniki działają prawidłowo


ree

Check Engine - kontrolka systemu wtrysku paliwa. Problem ten ilustrowany jest za pomocą ikonki, przedstawiającej blok silnika. Jest to jedna z najważniejszych kontrolek na desce rozdzielczej. Zaświecenie jej oznacza, że silnik samochodu może pracować w trybie awaryjnym i nie rozwijać pełnej mocy.


ree

Skrzynia biegów. Koło zębate z wykrzyknikiem w środku. Nie warto lekceważyć tej kontrolki.


ree

ESP. Ta ikonka oznacza awarię systemu stabilizacji toru jazdy.


ree

Awarię systemu ESP może sygnalizować również niezamknięte koło z trójkątem, wpisanym w środek.


ree

Świece żarowe. Awarię ukazuje ikonka, na której splecione są ze sobą dwie nitki, rozchodzące się na różne strony.


ree

Poduszka po stronie pasażera. Wyłączenie poduszki po stronie pasażera sygnalizowane jest lampką, na której widnieje fotelik, ustawiony tyłem do kierunku jazdy. Jeśli kontrolka nie zniknie, mimo że poduszka powinna być włączona, należy pojechać do serwisu.

ree

Wyłączony system ochrony przed kolizją. Kontrolka sygnalizuje, że jest wyłączony system ochrony przed kolizją lub system automatycznego hamulca.


ree

Niesprawny system ochrony przed kolizją. Kontrolka sygnalizuje awarię systemu ochrony przed kolizją lub system automatycznego hamulca.



ree

Informacja o niskim poziomie płynu do spryskiwaczy. Aby zgasła kontrolka należy uzupełnić płyn do spryskiwaczy. Najczęściej korek wlewu płynu do spryskiwaczy z takim sam znajduje się pod przednią maską. Korek wlewu płynu do spryskiwaczy ma taki sam piktogram jak kontrolka.


ree
ree

Ostrzeżenie systemu badającego sprawność psychofizyczną kierowcy o konieczności przerwy w podróży.


ree
ree

Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu. Piktogramy wyświetlają się w lusterkach zewnętrznych i sygnalizują, że w tzw. "martwym polu" na sąsiednim pasie ruchu znajduje się pojazd. Gdy w lusterku wyświetla się taki piktogram nie należy zmieniać pasa ruchu.


Kontrolki alarmowe


Kontrolki alarmowe to ikonki w czerwonym kolorze. Sygnalizują awarię i z reguły oznaczają konieczność zatrzymania i zbadania sytuacji. Nie należy ich ignorować. Kolor czerwony to informacja o tym, że należy zatrzymać pojazd ponieważ kontynuacja podróży może doprowadzić do poważnej awarii lub zagraża bezpieczeństwu. Oczywiście należy wykluczyć kontrolkę świateł awaryjnych i zamknięcia wszystkich drzwi auta i klapy bagażnika.

Infografiki w kolorze czerwonym:


ree

Akumulator. Jeśli prostokątna ikonka z plusem i minusem zaświeci się na czerwono, mamy kłopot z układem ładowania. Najczęściej przyczyna tkwi w alternatorze lub akumulatorze. Kontrolka ładowania pojawia się w momencie uruchamiania silnika i powinna zniknąć tuż po rozruchu.


ree

Niski lub minimalny poziom oleju silnikowego. Niski poziom sygnalizuje lampa dżina z kropelką, a minimalny bagnet z kroplą w dolnej części. Dalsza jazda jest niemożliwa i grozi zatarciem silnika.


ree

Wysoka temperatura płynu chłodniczego. Usterka sygnalizowana symbolem termometru ustawionego prostopadle do dwóch fal. Problemu nie można lekceważyć – może przegrzać się silnik.


ree

Sygnalizator ogólny. Kontrolka przedstawia trójkąt z wykrzyknikiem w środku. Jego pojawienie się sygnalizuje awarię jednego z ważnych systemów, ale bez jego wskazania.


ree

Wspomaganie kierownicy. Awaria układu wspomagania to czerwona kierownica z wykrzyknikiem.



ree

Klocki hamulcowe. Pojawienie się kontrolki, na której widnieje okrąg i przerywane po obu stronach linie, zwiastuje wymianę klocków hamulcowych.


ree

ABS. Kontrolka z tym napisem( litery ABS otoczone okręgiem i łukami) pojawi się, gdy na przykład mamy kłopot z czujnikiem. Awarii nie można bagatelizować, bo system ten jest bardzo pomocny podczas nagłego hamowania- awaryjne hamowanie bez zablokowania kół. Samochód z palącą się kontrolką nie przejdzie badania technicznego.


ree

Kontrolka świateł awaryjnych. Włączone światła awaryjne - migający trójkąt.



ree

Kontrolka otwartych lub źle zamkniętych drzwi lub klapy bagażnika. Należy domknąć wszystkie drzwi. Niektórzy producenci stosują infografiki wskazujące dokładnie które drzwi lub pokrywa są otwarte.


ree

Niezapięte pasy bezpieczeństwa. Kontrolka uruchamia się w momencie, gdy kierowca lub któryś z pasażerów nie zapnie pasów.



ree

Awaria poduszki powietrznej.



ree

Zaciągnięty hamulec ręczny. Kontrolka alarmuje informując, że jest zaciągnięty hamulec postojowy. Kontrolka ta stosowana jest zarówno w samochodach z tradycyjnym hamulcem ręcznym, jak i z hamulcem elektrycznym. W nowoczesnych samochodach hamulec postojowy jest automatycznie zaciągany po zgaszeniu silnika i automatycznie zwalniany podczas ruszania pojazdem.




ree
ree

Awaria hamulca postojowego (elektrycznego). Kontrolka

sygnalizuje usterkę elektrycznego hamulca postojowego. Tradycyjna dźwignia hamulca postojowego zastąpiona zostaje elektrycznym przełącznikiem. W większości przypadków uruchomienie i zwolnienie hamulca postojowego następuje automatycznie. Przełącznik umożliwia manualnie zaciągnięcie lub zwolnienie hamulca postojowego.


ree

Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego (wykrzyknik w kółku i w nawiasie). Pojawia się w momencie zaciągnięcia hamulca ręcznego. Jeśli widnieje po zwolnieniu hamulca ręcznego, może informować o niskim poziomie płynu hamulcowego. Przyczyną jest najczęściej ubytek lub zużycie klocków hamulcowych. Jak najszybciej sprawdź poziom płynu i dolej do wartości pomiędzy wskaźnikami MIN i MAX. Informację o rodzaju płynu znajdziesz w instrukcji lub na korku zbiorniczka wyrównawczego.


ree

Czerwona kontrolka informuje o wzroście temperatury w automatycznej skrzyni biegów, będącego wynikiem m.in. zużytego konwertera, niewydolnej chłodnicy oleju lub zbyt niskiego poziomu oleju. Nie należy jej bagatelizować – takie skrzynie są bardzo drogie w naprawach.

ree

Zbyt mała odległość od auta z przodu. Stosowana w nowoczesnych autach kontrolka ostrzega o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu.

ree

Wysoka temperatura tylnego dyferencjału. W autach z napędem 4×4 po zaświeceniu się tej ikonki napęd na tylną oś zostaje zredukowany w maksymalnym stopniu.

ree

Wysoka temperatura skrzyni DSG. Kontrolka wymusza na kierowcy zatrzymanie się w celu schłodzenia przegrzanej automatycznej skrzyni biegów.


 
 
bottom of page